Nya insikter om sockerberoende

Har i helgen varit på en kurs i beroende hjärnan, om sockerberoende!
Extremt intressant och väldigt skrämmande, hur kan det blindas och förnekas så mycket som det gör runt omkring om att det inte finns nåt som heter sockerberoende! 
 
Kan inte va så farligt med lite socker, men lite socker måste du äta! Sånt får jag höra till mig.
Men för mig finns det inte på kartan att jag skulle stoppa en godisbit eller bulle eller kaka i käften!!!! (Har inte gjort det på 4 år)
Fick insikten i helgen på kursen att jag har haft ett lite skadligt beroende av socker. Då tankar känslor nästan hela dagarna går runt mat!  
Åh då har jag under tidensresa haft mycket extrema magproblem. Vilket pga vad jag matat min kropp med!
Hormonsystem, biokemin i kroppen blir utslagen av felaktig kost, med mycket snabba kolhydrater och sötsaker. Kroppen får INTE den näring den behöver, då tar den stryk på ett eller annat sätt.
Varför äter man socker i en beroende värld? Man får kickar man blir glad lugn nöjd! Men bara för en stund så är man påt igen! (Precis som för rökare och för de som missbrukar alkohol) Där funkar hjärnan lika!
Nu förtiden så har jag nästan kommit ifrån detta, lite dålig på att hålla mig till kostplaner och småäter men ALDRIG på onyttiga saker! 
Nu förtiden köper jag mig blommor istället för godis💕💖 
 
Så snälla öppna upp ögonen, bjud inte en godisråtta på godis han/hon behöver nog absolut inte det! 
Belöna aldrig barn med godsaker!!
Och för dig som vill undvika sötsaker, men älskar att umgås med vänner som vill fika! Gör nåt annat när ni ses ta en promenad, simma, spring man behöver inte fika!!!!!
Love to you💖💕💖💕💖

Kommentera här: